Hej alla vårdnadshavare.

Jag hoppas att ni haft en skön sommar och att batterierna är laddade inför skolstart.

Jag skriver detta både på Unikum och på hemsidan så att ni ska få informationen kring att vi beslutat om att eleverna på Friskolan inte kommer ha tillgång till sina mobiltelefonerna under skoldagen. Skälet till detta är att vi under en längre period upplevt att mobiltelefoner stör elevernas kunskapsinhämtning och studieron, samt att det i vissa fall även stjäl undervisningstid när elever uppmanas att lägga undan dessa. Vi upplever även att många elever på uppehållen bara sitter med sina mobiler istället för att umgås med varandra.

Vid de tillfällen där lärare anser att mobiltelefonen är ett bra verktyg i undervisningen kommer eleverna kunna använda mobilerna i undervisningssyfte. Till exempel fotografering i bildundervisning.

Vi kommer pröva detta under hela läsåret 2024/2025 för att sedan utvärdera resultatet av denna förändring. Det är bra om ni vårdnadshavare pratar med era barn om mobilanvändning och skälen till att detta beslut är fattat.

Praktisk information:

Mobilerna kommer samlas in vid mentorstiden 08.50 och mobilerna kommer förvaras på expeditionen. Mobilerna kommer sedan delas ut av undervisande lärare vid skoldagens slut.

Det innebär att för de elever som har sitt betalkort på mobilen så får man använda vanligt plastkort om man skulle behöva det.

I händelse av att ni som vårdnadshavare under skoldagen behöver komma i kontakt med ert barn kan ni ringa 0303-22 67 44 anknytning 2 expeditionen, eller kontakta mentor.

Det kommer finns undantag för vissa elever som av olika anledningar måste ha sin mobiltelefon, dessa fall beslutar rektor om och dessa beslut är individanpassade samt kommer föregås av ett möte med rektor, mentor, elev samt vårdnadshavare.

Med vänlig hälsning,

Toni Karlsson